בעיות עיכול נפוצות בקרב תינוקות

תינוקות רבים סובלים מבעיות עיכול שונות, באופן שכיח יותר מאשר מבוגרים, עקב רגישותם וגילם הצעיר.

הם עלולים לסבול מתסמינים כמו הקאות, עצירות, פליטות ועוד. תסמינים אלה מבטאים שלל בעיות, החל מקלות וזמניות כמו כניסת אוויר למערכת העיכול, אכילת יתר ועד למקרי זיהום ודלקות. מרבית בעיות העיכול מופיעות בשנה הראשונה לחיי התינוק ונובעים מהתרגלות של מערכת העיכול למזון ולמינונו.

עקב שכיחות הבעיות במערכת העיכול, תסמינים רבים הינם נורמטיביים בהתאם לגיל התינוק, כמו למשל פליטות לאחר הארוחה, ואף עצירות. יש לחשוד בבעיות עמוקות יותר כאשר תסמינים אלה ממשיכים לאורך תקופה ארוכה, כאשר הם פורצים בקיצוניות (למשל כאשר פליטת האוכל הופכת להיות הקאה משמעותית ורבה), או כאשר מתלווים סימני מחלה נוספים (חום, אפתיה ועוד).

זיהומים במערכת העיכול

ביטויו של זיהום במערכת העיכול יכול להיות באמצעות הקאה, שלשול, כאבי בטן ועוד. הקאה אשר יכולה להחשיד לכיוון של זיהום תופיע זמן מה לאחר הארוחה, ובדרך כלל היא תלווה גם בחום או סימני מחלה נוספים. גם השלשול, למשל, מעורר חשד כאשר מתווסף לו כאב בטן והחמרה עם הזמן. יש לפנות לרופא, מחשש להתייבשות ולבירור עמוק יותר של הסיבה. במקרים אלה, ההמלצה היא להפחית במתן פירות וירקות, ולהרבות בשתיית תה.

בעיות זיהומיות עלולות להיגרם עקב כניסת חיידקים, וירוסים או טפילים למערכת העיכול. חיידקים כמו סלמונלה, אי קולי ושיגלה, מחייבים  טיפול רפואי מידי.

זיהוים וויראליים יחלפו, בדרך כלל, לאחר מספר ימים וללא צורך בטיפול. עם זאת, יש לגשת עם התינוק לרופא הילדים, על מנת לבדוק את טיב הזיהום ולהימנע מסיבוכים לא נחוצים.

בעיות אנטומיות

פעמים רבות, התסמינים יכולים להחשיד לכיוון של בעיה אנטומית, בדרגות חומרה שונות. הקאה או פליטה רבה לאחר האוכל עלולה להחשיד לכיוון של ריפלוקס, או היצרות השוער (מצב בו במזון לא יגיע לקיבה עקב מעבר צר מדי).

בעיות אלו יש לפתור בצורה כירורגית או אחרת, על מנת להמשיך לספק לתינוק את המזון אשר חשוב לגדילתו והתפתחותו התקינה. כאבי בטן חזקים והקאות מידיות עם האוכל עלולים להחשיד לכיוון של "תסביך מעי" אשר הינו מצב אנטומי אשר מחייב אבחון.

מבנה הקיבה ומערכת העיכול של התינוק, עלולה לגרום לבעיות נוספות כמו למשל גזים, וכאבי בטן של "קוליק", אשר הינם מפריעים מאד לתינוק (וגם להורה). בדרך כלל, תינוקות בגילאים של שבועיים עד חצי שנה ייטו לסבול מכאבים אלה בצורה משמעותית יותר.

הכאבים יופיעו בערב, ילוו בהתכווצויות רגליים ובבכי חזק. הטיפול בבעיות אלה הינו להניח את התינוק על הבטן, לערסל אותו, ולנסות לסייע בתכשירים הומאופתיים המיועדים לכאבים אלה.

בעיות אחרות במערכת העיכול

תינוקות רבים סובלים מעצירויות, לפעמים אף למשך מספר ימים. עצירויות אלו, אשר יכולות לנבוע מהחלפת סוג מזון או כתוצאה מחוסר נוזלים והתייבשות, מחייבים התייחסות כאשר הם פוגעים במצב רוחו של התינוק, והוא נראה חסר שקט ובאי נוחות.

לפעמים, עצירות יכולה להופיע עקב תפרחת חיתולים אשר גורמת לשריפה בכל יציאה, עד כדי התאפקות קיצונית. הטיפול המומלץ במקרים אלה הוא לתת לתינוק לשתות יותר, לספק ירקות ופירות אשר יוכלו לרכך את הצואה ולעקוב אחר מצבו.

פליטות, הינן תופעה נורמטיבית כמעט, אשר מתרחשת לאחר האוכל. לרוב, היא נובעת מבליעת אוויר במהלך היניקה או מציצת הבקבוק. על מנת למנוע או לסייע לתופעה זו מומלץ לעשות הפסקת במהלך האוכל, כמו גם להחזיק את התינוק ולא להשכיבו מיד לאחר הארוחה.

רוב התינוקות ייטו לפלוט לאחר ארוחתם, כאשר כמות הפליטה תשתנה מאכילה לאכילה.

דילוג לתוכן