טיפול בתסמונת המעי הרגיז

תסמונת המעי הרגיז הוא מצב הגורם לכאבים ואי נוחות המלווים בהפרעה בפעילות מעיים. זהו מצב נפוץ מאוד אשר הסיבה לו אינה ידועה, ולכן הטיפול בתסמונת המעי הרגיז מתבסס על הקלה סימפטומטית במטרה להביא לשיפור באורח החיים. ברוב המקרים מצליחים לשלוט בסימני המחלה ולהקל על הסימפטומים, אך קיימים מקרים שלמרות טיפולים וניסיונות לשינוי אורח חיים לא עוזרים והתלונות נמשכות.

ההמלצה הראשונית לאנשים הסובלים מתסמונת המעי הרגיז היא לשנות את התזונה ולנסות להבין איזה מרכיב תזונתי גורם להופעת הכאבים. בנוסף, רצוי לשנות את אורח החיים ובעיקר להפחית את המתח הנפשי, האחראי באופן ישיר להופעת הסימפטומים.

ההמלצות להתמודדות הראשונית עם תסמונת המעי הרגיז

קיימות מספר המלצות חשובות שיכולות לעזור לחולים להתמודד עם המחלה:

  • הורדת הרכיב המפריע מהתזונה – ברוב המקרים קיים מרכיב מסויים שגורם להופעת הסימפטומים. הרכיבים הנפוצים הם שוקולד, קפאין, אלכוהול, מוצרי חלב, ממתיקים מלאכותיים וכו'.
  • אכילת ארוחות קטנות – ארוחות קטנות עוזרות להפחתת הגזים ולשליטה בשלשולים.
  • פעילות גופנית – ספורט ופעילות גופנית עוזרים לקלה על הדיכאון והסטרס אשר גורמים להחמרת הסימפטומים. כמו כן, הפעילות הגופנית עוזרת לעירור פעילות המעיים ולשיפור התפקוד.
  • הפחתת הסטרס – אחת ההמלצות המוכחות והטובות ביותר להתמודדות עם תסמונת המעי הרגיז היא הפחתת הלחץ הנפשי במהלך חיי היום יום. במקרים רבים, לחץ במקום העבודה, בלימודים או בבית משפיעים באופן משמעותי על הופעת הסימפטומים, והפחתת הלחץ בטכניקות שונות עוזרת להקלה על המצב.

טיפול מתקדם יותר בתסמונת המעי הרגיז

במידה והשינוי באורח החיים לא צלח, והמטופלים לא הצליחו להגיע לשיפור המיוחל, ניתן להציע סוגים שונים של טיפול:

  • תוספי סיבים – במקרים של תלונות על עצירות, תוספי סיבים יכולים לעזור להגביר את פעילות המעיים. יש לציין שתוספי הסיבים יכולים להחמיר את הגזים והנפיחות, ולכן לא מומלצים לכל המתלוננים.
  • תרופות נגד שלשולים – במקרים של שלשולים, ניתן לטפל סיפטומטית על ידי תרופות כמו אימודיום, אשר יכולות לעזור לשלוט על השלשולים.
  • הימנעות מסוגי מזון שגורמים לגזים – קיימים מספר סוגי מזון שגורמים ליצירת גזים, ויכולים להחמיר את המצב אצל סובלים מתסמונת המעי הרגיז. במקרים אלה, מומלץ להימנע ממשקאות מוגזים, פירות וירקות ובמיוחד מקטניות, כרוב, ברוקולי וכרובית אשר ידועים כגורמים לגזים.
  • תרופות אנטי דיכאוניות – קיימים מצבים בהם שימוש בתרופות ממשפחת ה-SSRI יכולות לעזור לשליטה בסימפטומים. התרופות יכולות לעזור בעיקר לאנשים אשר סובלים מדיכאון תוך כדי סימני המחלה אך גם לכאלה שלא סובלים מירידה במצב הרוח. יש לציין שלתרופות אלה תופעות לוואי רבות וחשוב להבין אותן לפני תחילת השימוש.

תרופות ייעודיות לתסמונת המעי הרגיז

קיימות שתי תרופות שאושרו לאחרונה על ידי ה-FDA לטיפול בתסמונת המעי הרגיז ומתאימות במיוחד במצבים קשים אשר לא נשלטים על ידי אפשרויות הטיפול האחרות. יש לציין שאת התרופות נותנים אך ורק למטופלים אשר לא הגיעו לשיפור במצב על ידי כל סוג של טיפול, ובשל סיכון לסיבוכים יש לעקוב אחר המטופלים בקפידה.

  • אלוסטרון – תרופות אשר גורמות להרפיית המעי הגס והאטת התנועתיות של תוכן המעי. כתוצאה סימני תסמונת המעי הרגיז מוקלים באופן משמעותי. מדובר בתרופה עם תופעות לוואי רבות ואפשרות לסיבוכים שונים, ולכן השימוש בה מתבצע תחת מגבלות. השימוש בתרופה זו מתבצע על נשים, ורק במידה ושאר אפשרויות הטיפול לא עזרו.
  • לוביפרוסטון – תרופה המיועדת לאנשים המתלוננים על עצירות. התרופה עוזרת להפרשת נוזלים במעי הדק ועוזרת לכן למעבר הצואה. לתרופה תופעות לוואי כמו בחילה וכאבים אך היא יכולה להיות יעילה ולעזור להקלה על הסימנים.

ראו גם:
טיפים לאכילה בחוץ עם תסמונת המעי הרגיז

דילוג לתוכן