סרטן המעי הדק

סרטן המעי הדק הוא מחלה נדירה, אשר גורמת להתפתחות גידולים ברקמת המעי הדק. בניגוד לסרטן המעי הגס אשר נחשב למחלה נפוצה מאוד, סרטן המעי הגס היא מחלה פחות שכיחה, ולכן בדרך כלל אין צורך בביצוע בדיקות סקר לאבחנה מוקדמת שלה.

סרטן המעי הדק כולל מספר סוגים של גידולים, כמו אדנוקרצינומות, קרצינואידים, סרקומות ולימפומות.

גורמי סיכון לסרטן המעי הדק

סרטן המעי הדק הוא מחלה נדירה מאוד, אך קיימים מספר גורמים המגבירים את שכיחות המחלה:

  • מחלת קרוהן – מחלת מעי דלקתית הגורמת למעורבות של המעי הדק, ואחד הסיבוכים שלה הוא סרטן המעי הדק. אצל חולי קרוהן, ככל שהמחלה ארוכה יותר ולא מאוזנת כך הסיכון לפתח את סרטן המעי הדק גדול יותר. כמו כן, הסיכון לכך מוגבר אצל גברים, ובמקרים של יצירת פיסטולות. חולי קרוהן סובלים מהופעת סרטן המעי הדק פי 6 יותר מאשר האוכלוסייה הרגילה, ולכן במקרים רבים מבצעים מעקב לגילוי מוקדם של המחלה.
  • מחלת צליאק מחלה הנגרמת על רקע אי סבילות לגלוטן, שבמידה ואינה מטופלת יכולה גם כן להסתבך ולהביא לסרטן המעי הדק.
  • מחלות פוליפים משפחתיות – מחלות תורשתיות הגורמות להתפתחות פוליפים כמו FAP או peutz-Jaegher syndrome גורמות להופעת פוליפים בעיקר במעי הגס אך יכולות לפגוע גם במעי הדק.

סימנים של סרטן המעי הדק

בשלבים הראשונים של המחלה, הסימנים של סרטן המעי הדק אינם ספציפיים, וכוללים בעיקר בחילה, נפיחות וחוסר תיאבון. כאשר המחלה מתקדמת, מופיעים סימנים יותר ספציפיים למחלה ממאירה, כמו:

  • עייפות וירידה במשקל – מאפיין מחלות סרטניות רבות, ובמקרה של תלונות חוזרות כאלה חשוב לעשות בירור כלשהו בהתאם לסימנים האחרים. הירידה במשקל יכולה להופיע במקרה זה גם על רקע בעיה בספיגת המזון, הנגרמת לאור השינויים הממאירים ברקמת המעי הדק.
  • אנמיה מחוסר ברזל – מאפיינת בעיקר דימומים במערכת העיכול, אך במקרה זה יכולה גם להצביע על הפרעה בספיגת הברזל.
  • איבוד דם ממערכת העיכול – מתבטא בעיקר בהקאות דמיות או צואה דמית, כתלות באזור המדמם. באופן כללי, גידולים במערכת העיכול נוטים לדמם, ולעתים הסימנים הראשונים שיכוונו למחלה יהיו דם בצואה או הקאות דמיות, ויש להתייחס אליהם בהתאם.
  • הקאות על רקע חסימת מעי – במקרה שהגידול גדול מאוד עלולה להתפתח חסימת מעי, אשר תביע להקאות קשות ביותר.
  • צהבת מופיעה כאשר הסרטן מופיע בתריסריון וחוסם את צינור המרה. במקרה זה יופיע צבע צהוב בעור ובלחמיות, הצואה תהיה בהירה והשתן עלול להיות כהה.

אבחנת סרטן המעי הדק

במידה והתלונות האופייניות ממשיכות, החולים מופנים לסדרת בדיקות לגילוי מחלה ממאירה במערכת העיכול, המבוצעות במכון גסטרו. המחלה הממאירה השכיחה ביותר היא דווקא סרטן המעי הגס, ולכן בדרך כלל עושים סקירה מלאה לאורך כל מערכת העיכול על מנת לזהות את הגורם למחלה. הבדיקות המתבצעות הן:

  • קולונוסקופיה – בדיקה סקר המתבצעת לגילוי סרטן המעי הגס אך גם מאפשרת לבדוק את החלקים האחרונים של המעי הדק. בבדיקה זו מוכנס סיב אופטי ובקצהו מצלמה דרך פי הטבעת, דרכו בוחנים את פנים המעי הגס.
  • אנדוסקופיה – בדיקה המאפשרת לראות את הוושט, הקיבה והתריסריון. בדיקה זו מתבצעת בעיקר כאשר יש חשש לפגיעה בתריסריון או בחלקים העליונים של המעי הדק.
  • גלולת מצלמה – אחת הבדיקות היעילות ביותר במקרים של סרטן המעי הדק היא בליעת גלולת מצלמה. זוהי גלולה המצלמת את מערכת העיכול, ומשדרת את התמונות למערכת מיוחדת. זוהי אחת הבדיקות היחידות המאפשרת להסתכל בתוך המעי הדק, ולכן היא טובה מאוד במקרים אלו.
  • הדמיה של הבטן – בדיקות CT, MRI או אולטרסאונד יכולות לעתים לזהות גידולים סרטניים במעי הדק, במיוחד אם מדובר בגידולים גדולים.

אולי יעניין אותך לקרוא גם:

מחקר קובע: אכילת יוגורט פעמיים בשבוע תפחית את הסיכון לסרטן מעי הגס בקרב גברים

דילוג לתוכן